مديريت امداد رسانى زلزله با بهره‌گيري از تلفيق GPS و GIS

مديريت امداد رسانى زلزله با بهره‌گيري از تلفيق GPS و GIS

مديريت امداد رسانى زلزله با بهره‌گيري از تلفيق GPS و GIS

تلفيق دو سيستم GPS و GIS تحت عنوان MOBILE GIS مي‌تواند راهگشاي امر مديريت امداد‌رساني زلزله باشد.

به گزارش ايسنا ميرمجتبي حيدري كارشناس ارشد نقشه‌برداري گروه نقشه‌برداري دانشگاه تبريز و ابوالفضل رنجبر‌كارشناس ارشد سيستم اطلاعات جغرافيائي و‌عضو هيات علمي دانشگاه تبريز با ارائه مقاله‌اي در نخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داري بافت تاريخي به بحث در خصوص مديريت اقتضايي بحران زلزله با استفاده از تئوري منطق فازي و فن‌آوري MOBILE GIS پرداختند.

مديريت اقتضايي يكي از انواع مديريت مي‌باشد كه استفاده از آن در حوزه عمل سازمان‌ها تدريجاً رواج پيدا مي‌كند و اصول آن بر مبناي منطق فازي است.

منطق فازي نيز منطقي است كه با حداكثر تقليد ممكن از مغز انسان در حوزه رياضيات طراحي شده است و در آن بر خلاف منطق باينري كه فقط در برابر مسائل دو جواب قطعي(صفر و يك) دارد، در برابر همان مسائل، جواب‌هايي بين صفر و يك مي‌دهد و در حقيقت از ميان انواع راه حل‌ها، پس از پردازش و تجزيه و تحليل، بهترين و وزين‌ترين جواب را برمي‌گزيند.

اين پژوهشگران با بيان اين كه در مديريت اقتضايي نيز يك مدير پس از سبك و سنگين نمودن جواب‌ها، گزينه بهتر و وزين‌تر را انتخاب مي‌كند، خاطرنشان مي‌كنند: در مديريت اقتضايي قبل از تصميم‌گيري به اطلاعات آني و درجا نياز هست، كه بخشي از اين اطلاعات در ذهن مدير وجود دارد. ولي بخش ديگر اين اطلاعات بايستي از طريق محيط خارج از ذهن مدير تامين شود.

در مواقع بروز بحران زلزله ‌كه شرايط كاملاً اضطراري و فوق‌العاده مي‌باشد، رد و بدل اطلاعات از طريق عوامل خارجي كه با سرعت و دقت عمل مي‌كنند يك نياز مبرم است كه در اين خصوص اطلاعاتي كه دقيق، ‌صحيح، بهنگام و ساختار يافته باشند، نقش كليدي را در تصميم‌گيري بهينه ايفا مي‌كنند.

سيستم تعيين موقعيت جهاني (‌GPS) يكي از مهمترين و قابل اطمينان‌ترين تكنولوژي‌هاي تعيين موقعيت است كه موقعيت هر نقطه را در هر لحظه به دست آورده و پس از ارسال اطلاعات مذكور به كمك خطوط ارتباطي به مركز كنترل و پردازش و نمايش آن بر نقشه پايه استفاده مي‌شود.

پژوهشگران همچنين به نقش مهم سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) به عنوان يك سيستم اخذ مديريت بهينه اطلاعات مكان مرجع در جهت تجزيه و تحليل‌هاي مكان مرجع اشاره كرده و در پايان با جمع‌بندي مطالب تاكيد كرده‌اند كه از تلفيق دو سيستم فوق‌الذكر تحت عنوان MOBILE GIS مي‌توان در امر مديريت امداد رساني زلزله استفاده كرد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:جی ای اس,آر اس,RS,GIS,مقالات GIS @ RS, | 3:30 | نویسنده : حمیده کاووسی |
  • کانون زبان انگلیسی
  • لحظه ها